CYKL LEKCJI PLASTYKI DOTYCZĄCY TEMATU
SPOSOBY ODZWIERCIEDLANIA NATURY W SZTUCE
1. Czas trwania zajęć: 4 x 45 min.
2. Temat:
I. Sposoby odzwierciedlania natury w sztuce
II. Dłoń – realistyczne ujęcie motywu z natury
III. Dłoń – ekspresyjne ujęcie motywu z natury
IV. Dłoń – syntetyczne ujęcie motywu z natury
3. Cele:
Zapoznanie z podstawowymi możliwościami interpretacji świata w dziełach sztuki (interpretacja realistyczna, ekspresyjna przez deformację i wzmocnienie kontrastów kolorystycznych, syntetyczna - upraszczająca formę).
Kształcenie umiejętności analizowania dzieła sztuki ze szczególnym uwzględnieniem jego formy.
Kształcenie umiejętności celowego i planowego działania, i dążenia do osiągnięcia zamierzonego efektu.
Uwrażliwienie i otwarcie na różnorodne przejawy sztuki.
4. Środki dydaktyczne: reprodukcje następujących dzieł sztuki
INTERPRETACJA REALISTYCZNA
|
INTERPRETACJA EKSPRESYJNA
|
INTERPRETACJA SYNTETYCZNA
|
· Pierro della Francesca Adoracja dzieciątka · Peter Paul Rubens Adoracja dzieciątka
|
· Francisco Goya Rozstrzelanie powstańców madryckich · El Greco Laokoon
|
· Henri Matisse Ikar · Michał Łarionow Wenus
|
5. Materiały i narzędzia:
I. karty pracy
II. papier A3, ołówek;
III. papier A4, mazaki, pastele
IV. papier A4, kolorowe papiery, klej, nożyczki; płytki gipsowe, noże, rylce
6. Metody pracy oparte na słowie, obserwacji i działaniu (ćwiczenia i próby eksperymentalne).
PRZEBIEG ZAJĘĆ:
I. SPOSOBY ODZWIERCIEDLANIA NATURY W SZTUCE.
1. Wprowadzenie w tematykę zajęć
· Rozwieszenie reprodukcji malarstwa na tablicy.
· Zestawienie listy cech, którymi różnią się od siebie przedstawione dzieła.
· Podział tych cech na te które dotyczą treści, i te które dotyczą formy dzieł.
· Ustalenie, że wszystkie dzieła interpretują obraz świata, więc podczas zajęć będziemy analizować głównie formę (w formie dostrzec można najwięcej różnic).
2. Próba wyróżnienia trzech sposobów interpretacji świata w sztuce.
· Podzielenie reprodukcji na trzy grupy wg sposobu interpretacji obrazu świata i przyporządkowanie im odpowiadających określeń (interpretacja realistyczna, ekspresyjna, syntetyczna);
· Podzielenie klasy na trzy grupy. Przydzielenie zadań. Każda grupa ma w sposób jak najdokładniejszy opisać formę obrazów (jedna grupa - realistycznych, druga - ekspresyjnych, trzecia "syntetycznych"). Polecenie może brzmieć: opiszcie je tak, żeby mogła je sobie wyobrazić osoba, która ich nie widzi (np. niewidoma).
· Uporządkowanie spostrzeżeń uczestników pracy w grupach na kartach pracy.
· Czy artysta stara się pokazać świat zgodnie z prawdą?
· Czy w obrazie można dostrzec jakieś deformacje (np. zmianę form, proporcji przedstawionych postaci)? · Czy w obrazach dostrzec możemy dużo szczegółów?
|
|
· Czy kolor odpowiada naturalnym kolorom natury, ludzi, przedmiotów? · Czy w obrazie dostrzec możemy silne kontrasty kolorystyczne, jaskrawość barw? · Czy zestaw barw jest bogaty, czy artysta ogranicza wyraźnie ich zestaw?
|
|
· Czy artysta stwarza iluzję przestrzeni?
|
|
· Jak zachęcilibyście rówieśników do oglądania takich obrazów?
|
|
3. Zestawienie spostrzeżeń dokonanych przez uczniów w grupach w formie prezentacji i omówienia wybranej reprodukcji.
II. DŁOŃ - REALISTYCZNE UJĘCIE MOTYWU Z NATURY.
1. Utrwalenie wiadomości z poprzednich zajęć, dotyczących realistycznego sposobu interpretacji świata w sztuce.
2. Przedstawienie tematu zajęć i zadania dla uczniów (wykonanie szkiców swojej dłoni z natury).
3. Praca twórcza uczniów.
4. Wystawa i omówienie prac, wybranie tych, które najbardziej odpowiadają realistycznemu wizerunkowi dłoni.
III. DŁOŃ - EKSPRESYJNE UJĘCIE MOTYWU Z NATURY.
1. Utrwalenie wiadomości z poprzednich zajęć, dotyczących ekspresyjnego sposobu interpretacji świata w sztuce.
2. Przedstawienie tematu zajęć i zadania dla uczniów - wykonanie pracy pokazującej dłoń która mogłaby wywołać w kimś zachwyt, uczucie miłości, grozy, wstrętu (np. dłoń gwiazdy filmowej, żebraka, złodzieja, potwora morskiego itp.); podkreślenie formy odpowiednio dobraną kolorystyką, lub poprzez deformację.
3. Praca twórcza uczniów.
4. Wystawa i omówienie prac, ze zwróceniem uwagi na te które mają interesującą kolorystykę, bądź zaskakują widza swoją pomysłowością w przedstawieniu tematu (np. interesująca, odpowiadająca tematowi deformacja formy dłoni).
IV. DŁOŃ - SYNTETYCZNE UJĘCIE MOTYWU Z NATURY.
1. Utrwalenie wiadomości z poprzednich zajęć, dotyczących syntetyzującego sposobu interpretacji świata w sztuce.
2. Przedstawienie tematu zajęć i zadania dla uczniów - wykonanie pracy pokazującej znak dłoni człowieka techniką wycinanki, bądź reliefu lub rytu w płytce gipsowej (forma uproszczona, którą narzuca technika, w wycinance możliwość zastosowania barwy abstrakcyjnej w celu uzyskania interesującego efektu dekoracyjnego).
3. Praca twórcza uczniów.
4. Wystawa i omówienie prac, ze zwróceniem uwagi na te które spełniają postawione przed uczestnikami zajęć zadanie.
5. Podsumowanie cyklu zajęć poprzez zestawienie reprodukcji dzieł sztuki z jednostki lekcyjnej nr I z najlepszymi pracami wykonanymi przez uczniów